Załącznik do Uchwały Nr XXXII.358.2021
Rady Gminy Klembów
z dnia 24 listopada 2021 r.
STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY GMINY KLEMBÓW
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Statut określa zasady działania Młodzieżowej Rady Gminy Klembów, zadania Młodzieżowej Rady Gminy Klembów, tryb i kryteria wyboru członków do Młodzieżowej Rady Gminy Klembów, zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członka Młodzieżowej Rady Gminy Klembów
2. Młodzieżowa Rada Gminy Klembów jest reprezentacją młodzieży zamieszkałej na terenie gminy Klembów
3. Ilekroć w Statucie mowa jest o:
a. Radzie – należy przez to rozumieć Młodzieżową Radę Gminy Klembów;
b. Radnym – należy przez to rozumieć członka Młodzieżowej Rady Gminy Klembów;
c. Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Klembów;
d. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Klembowie;
Zasady działania
§ 2
1. Mandat Radnego ma charakter społeczny, politycznie neutralny i sprawowany jest nieodpłatnie.
2. Rada może współpracować z innymi młodzieżowymi radami gmin, młodzieżowymi radami powiatów oraz młodzieżowymi sejmikami województw, organizacjami pozarządowymi w kraju oraz za granicą, a także instytucjami publicznymi w celu realizacji swoich zadań.
3. Zadania związane z obsługą administracyjno-biurową Rady zapewnia Urząd.
4. Do obowiązków Radnego należy:
a. godna reprezentacja Rady;
b. przestrzeganie Statutu;
c. wykonywanie uchwał Rady;
5. Radny może zostać delegowany do reprezentowania Rady na zorganizowanych wydarzeniach. Delegowanie następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym.
6. Radnemu biorącemu udział w posiedzeniu Rady lub reprezentującemu Radę na zorganizowanym wydarzeniu przysługuje zwrot kosztów związanych z przejazdem. Zwrot kosztów następuje na wniosek radnego, do którego należy załączyć dokument potwierdzający ich poniesienie, w szczególności rachunek lub fakturę. Wniosek powinien został złożony Opiekunowi Rady w terminie do 7 dni od dnia, w którym radny poniósł koszty.
7. Radnemu biorącemu udział w posiedzeniach Rady lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Radę, a w przypadku niepełnoletniego Radnego – także jego rodzicowi lub opiekunowi prawnemu, zwraca się koszty przejazdu na terenie kraju związane z udziałem w posiedzeniu Rady lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Radę.
8. Zwrot kosztów następuje na wniosek radnego, do którego należy załączyć dokument potwierdzający ich poniesienie, w szczególności rachunek lub fakturę. Wniosek powinien zostać złożony Prezydium Rady w terminie do 7 dni od dnia poniesienia kosztów.
9. Zwrotu kosztów dokonuje się na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie 14 dni od złożenia wniosku.
Zadania Rady
§ 3
1. Do zadań Rady należy w szczególności:
a. opiniowanie projektów uchwał dotyczących młodzieży;
b. udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
c. monitorowanie realizacji dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży;
d. podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej, na zasadach określonych przez Radę Gminy;
2. Rada wykonuje swoje zadania w szczególności poprzez:
a. stałą współpracę z młodzieżą zamieszkującą teren gminy, Radą Gminy, organizacjami pozarządowymi, a także innymi podmiotami, których cel działania jest zgodny zdaniami Rady;
b. składanie wniosków o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej do Rady Gminy;
c. podejmowanie inicjatyw mających służyć młodzieży;
d. uczestnictwo w obradach Rady Gminy;
3. Rada ma prawo:
a. kierować zapytania lub wnioski w sprawach dotyczących gminy;
b. organizować wydarzenia na rzecz młodzieży;
Organizacja Rady
§ 4
1. Organem Rady jest Prezydium, w skład którego wchodzą Radni wybrani przez członków Rady.
2. W skład Prezydium Rady wchodzą:
a. Przewodniczący Rady;
b. 2 Wiceprzewodniczących Rady;
c. Sekretarz;
3. Do kompetencji Prezydium należy:
a. kierowanie pracami Rady;
b. przygotowywanie planu pracy Rady;
c. przygotowywanie projektów uchwał i stanowisk;
d. reprezentowanie Rady na zewnątrz.
4. Prezydium Rady wybierane jest spośród Radnych na pierwszej sesji Rady, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym.
5. Członek Prezydium Rady może zostać odwołany, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, na wniosek Radnych złożony na 14 dni przed najbliższym posiedzeniem, z powodu:
a. uchylania się od obowiązków;
b. nieodpowiedniego zachowania;
c. działań sprzecznych ze stanowiskiem Rady;
6. W przypadku odwołania, członek Prezydium pełni swoje obowiązki do czasu wyboru nowego członka Prezydium.
7. Do kompetencji Przewodniczącego Rady należy:
a. reprezentowanie Rady na zewnątrz;
b. ustalanie w porozumieniu z Urzędem terminów posiedzeń Rady;
c. prowadzenie sesji Rady;
d. organizowanie pracy Prezydium;
8. Wiceprzewodniczący Rady zastępują Przewodniczącego Rady po otrzymaniu upoważnienia, a także wykonują zadania powierzone przez Przewodniczącego Rady.
9. Do zadań Sekretarza Rady należy:
a. prowadzenie dokumentacji Rady;
b. zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady i odpowiedniego przepływu informacji;
c. sporządzanie uchwał, protokołów z sesji Rady oraz posiedzeń Prezydium;
10. Rada może, w miarę potrzeb, powołać komisje problemowe/zespoły problemowe. W skład każdej komisji/zespołu problemowego wchodzi co najmniej 3 Radnych.
§ 5
1. Rada obraduje na sesjach:
a. zwyczajnych – zwoływanych co najmniej raz na kwartał;
b. nadzwyczajnych – zwoływanych w sprawach pilnych, na wniosek Prezydium lub co najmniej 5 Radnych;
2. Radni odbywają sesje w budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Klembowie. W wyjątkowych sytuacjach, sesje mogą odbywać się z wykorzystaniem urządzeń jednocześnie rejestrujących zapis obrazu i dźwięku.
3. Sesje zwoływane są przez Przewodniczącego Rady lub przez wyznaczonego Wiceprzewodniczącego. Co najmniej 7 dni przed sesją, Radni otrzymują plan zbliżającej się sesji. Porządek obrad może być przesyłany drogą tradycyjną lub elektroniczną.
4. Radni podejmują decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej.
Opiekun Rady
§ 6
1. Rada posiada swojego Opiekuna, który wspiera ją w działaniach i zapewnia jej pomoc merytoryczną oraz organizacyjną;
2. Opiekunem Rady może zostać osoba, która posiada doświadczenie w działalności samorządowej;
3. Odwołania Opiekuna Rady dokonuje Rada Gminy na wniosek, co najmniej 5 Radnych;
Wybór członków Rady
§ 7
1. Członkowie Rady wybierani są przez Komisję składającą się z wójta, przewodniczącego rady gminy i przewodniczącego komisji rady właściwej ds. oświaty, spośród młodzieży zamieszkałej teren gminy Klembów na roczną kadencję, która rozpoczyna się 1 lutego każdego roku.
2. Rada składa się z nie więcej niż 15 radnych;
3. Członkiem Rady może zostać osoba spełniająca następujące wymagania:
a. w dniu wyboru nie ukończyła 21 lat;
b. przedstawiła poparcie co najmniej 10 osób, które w dniu udzielenia poparcia nie ukończyły 21 lat, zamieszkałych na terenie gminy Klembów;
4. Mandat Radnego wygasa w skutek:
a. rezygnacji złożonej pisemnie Przewodniczącemu lub ustnie do protokołu;
b. nieusprawiedliwionej nieobecności na 2 kolejnych sesjach Rady;
c. zmiany miejsca zamieszkania poza teren Gminy Klembów;
d. odmówienia lub niezłożenia ślubowania;
5. Radny może zostać odwołany przez Wójta z powodu:
a. nienależytego wykonywania obowiązków;
b. rażącego naruszenia Statutu;
6. W miejsce Radnego, którego mandat wygasł lub Radnego, który został odwołany, Wójt niezwłocznie wybiera nowego Radnego, na zasadach określonych w niniejszym paragrafie. *
Postanowienia końcowe
§ 8
1. Zmiany Statutu dokonywane są przez Radę Gminy w formie uchwały.
2. Koszty związane z realizacją zadań statutowych pokrywa Urząd Gminy w Klembowie. Rada może ubiegać się o środki finansowe również z innych źródeł.
*Punkt uchylony Uchwałą NR XXXIII.373.2021, RADY GMINY KLEMBÓW z dnia 21 grudnia 2021 r.