W roku szkolnym 2024/2025 klasy 1-3 biorą udział w MIĘDZYNARODOWYM PROJEKCIE wspierającego rozwój czytelnictwa Czytam z klasą lekturki spod chmurki.
CELE PROJEKTU:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
-rozwijanie aktywności czytelniczej,
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
-pogłębianie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,
-kształtowanie u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,
-integracja zespołu klasowego,
-współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
-wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH MODUŁÓW:
I MODUŁ RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE
II MODUŁ SMUTEK I ZŁOŚĆ
III MODUŁ STRACH I ODWAGA
Podsumowanie modułu I
Klasa 1 wybrała lekturę „ Jak Wojtek został strażakiem”. Książka autorstwa: Czesława Janczarskiego wywołała wśród uczniów wiele pozytywnych emocji. Na początku uczniowie zapoznali się z historią chmurki Tosi, która towarzyszy uczniom podczas poznawania i wykonywania zadań z projektu. Następnie uczniowie z wielkim zaangażowaniem uzupełnili LEKTURNIKI- zeszyty ćwiczeń stworzone specjalnie do projektu. Pierwszaki wykonały drzewko szczęścia, kapsułę czasu w której zamieścili wspomnienia z lektury oraz swoje plany na przyszłość oraz zorganizowali klasowy happening “Dzień klasowej radości”. Był to mile spędzony czas związany z poznawaniem pierwszej szkolnej lektury.
W ramach realizacji modułu I klasa 2 wybrała lekturę „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia. W klasie została umieszczona klasowa chmurka, która jest symbolem projektu. Przygody sprytnego i pełnego energii kota bardzo przypadły uczniom do gustu. W grupach wspólnie wykonali trójwymiarowe modele wybranych scen z lektury. Wyszukali i zapoznali się z informacjami dotyczącymi różnych ras kotów, tego, jak wychować oraz opiekować się kotem. Realizując zadanie emocjonalne klasa napisała listy radości – do wybranej osoby, opisując , co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi.
Wybrana lektura przez kl. 3, to książka Astrid Lindgren pt. „ Dzieci z Bullerbyn ”. Uczniowie w ramach projektu przystąpili do wykonania 3 obowiązkowych zadań. Uzupełnili metryczkę książki, w grupach wykonali makietę wioski Bullerbyn wraz z mieszkańcami i inwentarzem. Na zajęciach wyszukali i zgromadzili informacje dotyczące autorki książki jej bohaterów, miejsca akcji, obejrzeli film, wysłuchali fragmentów słuchowiska czytanego przez aktorkę Edytę Jungowską oraz przygotowali i wzięli udział w turnieju wiedzowym dotyczącym książki.
W ramach dodatkowych zadań uczniowie stworzyli DRZEWKO SZCZĘŚCIA (emocji), na którym umieścili kolorowe liście symbolizujące różne emocje związane ze szczęściem, w postaci rysunków i napisów.