W naszej szkole klasy młodsze biorą udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym wspierającym rozwój czytelnictwa „Czytam z klasą, lekturki spod chmurki” edycja V „Na tropach dobroczynności”.
CELE PROJEKTU:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,
- kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
Uczniowie wraz z nauczycielem realizują zadania wyznaczone w poszczególnych modułach.
W ramach modułu „Bądź dobry dla ludzi” uczniowie klasy I po przeczytaniu lektury „Jak Wojtek został strażakiem” zrealizowali trzy zadania:
1. Spotkali się ze strażakiem OSP w Chrzęsnem panem Łukaszem Grabskim. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się, iż praca strażaka polega nie tylko na gaszeniu pożarów, ale również na udzielaniu pomocy ludziom podczas wypadków samochodowych, oraz asyście podczas różnych akcji. Uczniowie zapoznali się z sytuacjami, w których należy wezwać straż pożarną, z zasadami prawidłowego zachowania się podczas pożaru, oraz przypomnieli numery alarmowe do straży, policji i na pogotowie.
2. Przygotowali sesję fotograficzną – przebrali się za bohaterów czytanej lektury i odegrali scenki.
3. Uzupełnili strony w Lekturniku po omówieniu książki.
Pierwsza wybrana dodatkowa lektura klasy II, to książka H.Ch. Andersena pt. „ Dziecię elfów ”. Uczniowie wykonali wszystkie obowiązkowe zadania zawarte w tzw. „Lekturniku”. W ramach projektu przystąpili do tygodniowego zadania dobroczynnego pod hasłem „ Cichy przyjaciel”, którego kontynuacją jest akcja pod nazwą „ Anioł edukacyjny”. Uczniowie dobrani w pary, współpracując ze sobą, wzajemnie sobie pomagając, pokonują trudności edukacyjne, organizacyjne i społeczne. Akcja obejmie działania pozaszkolne i potrwa do końca roku szkolnego.
Klasa III na warsztat wzięła sobie lektur Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku”. Dzieci z niezwykła dokładności uzupełniły swoje zeszyty ćwiczeń –Lekturniki, oraz stworzyły ciekawą gazetkę „Lektura na linijce”, w której na kartkach papieru wykonały rysunki oraz opisy poszczególnych wydarzeń z książki, przygotowały plakat zachęcający innych do zapoznania się z lekturą. Najwięcej entuzjazmu wywołało w klasie zadanie „Anioły”. Każdy uczeń dla wylosowanej przez siebie osoby cały tydzień starał się być wyjątkowo miły i serdeczny. Kulminacją zadania było przygotowanie drobnej niespodzianki i wręczenie jej koledze lub koleżance, jako gest przyjaźni. Było to ciekawe i miłe urozmaicenie życia szkolnego.
Uczniowie przygotowali i zaprezentowali program artystyczny, na który zostały zaproszone osoby starsze, związany z „ Dniem Babci i Dziadka”.