ࡱ;   !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry   FMicrosoft Word-Dokument MSWordDocWord.Document.89qOh+'0HPh x Blanka BurskaNormal22@+S @@"?D@ Y0՜.+,D՜.+,M [ttNormal"d1$A$*$7$5$3$3B*OJQJCJmHsHPJ nH tH ^JaJ_HKHd"d NagBwek 2 & Fd&OJQJCJ$5PJnHtH^JaJ$\<<Default Paragraph FontDDTekst dymka ZnakOJ QJ CJ^J aJppTekst podstawowy 2 Znak1OJ QJ CJfHq PJnHtH^J aJ:!:Comment ReferenceCJaJB1BTekst komentarza ZnakCJaJHAHTemat komentarza ZnakCJ5aJ\&Q& Stopka Znak:a: NagBwek ZnakCJnH tH aJ,q, ListLabel 23^J ,, ListLabel 22^J ,, ListLabel 21^J 00 ListLabel 20PJ^J,, ListLabel 19^J ,, ListLabel 18^J ,, ListLabel 17^J 00 ListLabel 16PJ^J,, ListLabel 15^J ,, ListLabel 14^J ,, ListLabel 13^J ,!, ListLabel 12^J ,1, ListLabel 11^J ,A, ListLabel 10^J *Q* ListLabel 9^J *a* ListLabel 8^J *q* ListLabel 7^J ** ListLabel 6^J ** ListLabel 5^J ** ListLabel 4^J ** ListLabel 3^J ** ListLabel 2^J ** ListLabel 1^J TTNagBwek 2 Znak&OJQJCJ$5PJnHtH^JaJ$\::Tekst podstawowy Znak,X, Wyr|nienie6],,A14B*phCJ^JaJ,!,A13B*phCJ^JaJ@1@annotation referenceCJaJHRHNagBwek 4x$OJQJCJPJ^JaJ:BR: Tre[ tekstu5d "/Qb"Lista6^J>"r>Podpis 7xx $CJ6^JaJ]((Indeks8 $^JNN Balloon Text9dOJ QJ CJ^J aJ|| Body Text 23:d1$7$^ ]`-DM OJ QJ CJPJnHtH^J aJ:: Comment Text;dCJaJ88Comment Subject<5\: :Stopka=d p#,,GBwka > p#ZZ Normal (Web)?ddd OJQJCJPJnHtH^JaJ@@Pa9@d7$OJQJCJ^JaJBBPa10Ad7$OJQJCJ^JaJj"jPreformatted TextBd1$*$ OJQJCJPJnHtH^JaJ828Zawarto[ tabeliC $B1BBNagBwek tabeli D$a$ $5\HRHList ParagraphE^]`m$DDPa31FdA!B* ph OJQJPJnH tH ^Jr No Spacing(Gd$a$1$A$*$7$5$3$3OJQJCJPJnHtH^JaJB*mHsHKH_H9Default(Hd$a$1$A$*$7$5$3$9B*phOJQJCJPJnHtH^JaJmHsHKH_H9::Pa11IdOJQJCJaJ~~Revision(Jd$a$1$A$*$7$5$3$3B*OJQJCJmHsHKHPJnHtH^JaJ_H9>>annotation subjectK5\@@annotation textLdCJaJM  J)RAl_JpԕԣRSTUVWXY* 0 2D))7v7*ARAVKKWWd@ppBtt܂چ^֔\֣Z[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{ !_GoBackCMCM@MMPGTimes New Roman5Symbol3&ArialiLiberation SerifTimes New Roman?$Arial BlackGTimes New RomanGTimes New RomanGTimes New RomanGTimes New Roman[$Humanst521EU-NormalArial5SimSun5$Tahoma3$Arial?Courier New7CalibriAHumanst521EUS&Liberation SansArialGMicrosoft YaHei?Lucida Sans?$Lucida SansU$Arial Unicode MSArial=$LatoArialSTimesTimes New Roman=Minion ProAHumanst521EU5SimSunBhcg*' IMtt IMtt'00 Blanka Burska Blanka BurskaM 0֣Caolan80 9MRZ"8TD ba^ PLASTYKA Kl. 7 Wymagania edukacyjne na ocen [rdroczn i roczn I pBrocze Ocena [rdroczna jest okre[lana na podstawie realizacji wymagaD z I pBrocza, ocena roczna polega na podsumowaniu osigni edukacyjnych ucznia z zaj edukacyjnych na podstawie wymagaD z caBego roku szkolnego (IiII pBrocze). Podrcznik  Do dzieBa! Numer i temat lekcjiLiczba godzinTre[ci nauczaniaWymaganiaOdniesienia do podstawy programowejPodstawowe na ocen 2 - 3Ponadpodstawowe Na ocen 4 - 6UczeD:1. i 2. ABC sztuki 2- terminy: sztuka elitarna, sztuka popularna, sztuka ludowa, etnografia, etnologia, skansen, muzeum etnograficzne, [witek, pieta, etnodesign, sztuka nowoczesna, sztuka abstrakcyjna, sztuka wspBczesna, wspBczesne formy wypowiedzi artystycznej - rodzaje sztuki wyr|niane ze wzgldu na twrcw, odbiorcw oraz form i tre[ dzieB - przemiany w sztuce i jej ewolucja wynikajce z przemian cywilizacyjnych, kulturowych, historycznych - epoki w sztuce - nowe zjawiska i formy dzieB w sztuce pocztku XX w. - specyfika sztuki wspBczesnej i reprezentujcych j dzieB - porwnanie dzieB sztuki dawnej i sztuki wspBczesnej - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk- tBumaczy, czym s sztuka elitarna, sztuka popularna i sztuka ludowa, - wskazuje gBwne r|nice midzy sztuk elitarn, sztuk popularn isztuk ludow, - wyja[nia, czym jest skansen, - podaje przykBady sztuki ludowej, - wymienia epoki w historii sztuki, - wylicza nowe zjawiska w sztuce pocztku XX w., - okre[la, czym jest abstrakcja, - krtko charakteryzuje sztuk wspBczesn, - wykonuje w wybranej technice plastycznej prac inspirowan sztuk elitarn, popularn albo ludow bdz zjawiskami ze sztuki wspBczesnej  wedBug wskazwek prowadzcego, - bierze udziaB w przygotowaniu portfolio dotyczcego wybranego obiektu z najbli|szej okolicy lub reporta|u na temat swojej maBej ojczyzny.- charakteryzuje sztuk elitarn, sztuk popularn i sztuk ludow, - tBumaczy, czym zajmuj si etnografia i etnologia, - wyja[nia, czym jest etnodesign, i podaje przykBady inspiracji twrczo[ci ludow w sztuce wspBczesnej i w swoim otoczeniu, - podaje najwa|niejsze cechy twrczo[ci z kolejnych epok w historii sztuki, - omawia gBwne etapy ewolucji sztuki na przeBomie XIX i XX w., - charakteryzuje sztuk abstrakcyjn, - przedstawia specyfik sztuki wspBczesnej, - opowiada, jak zmieniaBy si dzieBa sztuki w cigu wiekw  co odr|nia wspBczesne dzieBa od dzieB dawnych, - wykonuje w okre[lonej technice plastycznej prac inspirowan sztuk elitarn, popularn albo ludow bdz zjawiskami sztuki wspBczesnej, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo, - aktywnie uczestniczy w przygotowaniu portfolio dotyczcego wybranego obiektu znajbli|szej okolicy lub reporta|u na temat swojej maBej ojczyzny.I.1 I.6 II.1 II.4 II.6 III.1 III.2 III.3 III.4 III.5 III.63. i 4. Sztuka nowoczesna  fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm2- terminy: fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, formizm - ramy czasowe nurtw sztuki nowoczesnej - prdy sztuki nowoczesnej  cechy charakterystyczne, najwa|niejsze informacje - muzea prezentujce dzieBa sztuki nowoczesnej - analiza przykBadowych dzieB zaliczanych do poznanych nurtw - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk - sytuuje nurty sztuki nowoczesnej w czasie, - wymienia najwa|niejsze cechy poznanych kierunkw, - wskazuje przykBadowych twrcw reprezentujcych prdy nowoczesne oraz ich dzieBa, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo reprezentujce jeden zpoznanych nurtw, - wykonuje prac inspirowan twrczo[ci fowistw lub kubistw  wedBug wskazwek prowadzcego.- okre[la ramy czasowe ka|dego z nurtw sztuki nowoczesnej, - omawia poznane kierunki sztuki, - rozpoznaje typowe wytwory zposzczeglnych nurtw sztuki nowoczesnej i wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia przedstawicieli poszczeglnych nurtw sztuki i ich dzieBa, - omawia dzieBa poszczeglnych nurtw, uwzgldniajc ich tematyk i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - wyja[nia, kim byli formi[ci, - wykonuje prace inspirowane twrczo[ci fowistw i kubistw, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.6 III.4 III.5 III.6 III.75., 6. i 7. Fotografia3- terminy: fotomonta|, fotokola|, fotogram, fotografia analogowa i fotografia cyfrowa, fotografia amatorska i fotografia profesjonalna, fotografik, fotografia artystyczna ifotografia u|ytkowa, fotografia reporta|owa, kadr, gBbia ostro[ci, decydujcy moment, reguBa trjpodziaBu, mocne punkty w fotografii - fotografia jako dziedzina sztuki - rodzaje i tematy fotografii - [rodki wyrazu fotografii - zasady kompozycji w fotografii - analiza przykBadowego dzieBa fotograficznego - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk: wykonanie fotografii- tBumaczy, czym jest fotografia, - wyja[nia znaczenie podstawowych terminw zwizanych z fotografi, - wylicza rodzaje fotografii, - podaje, jakie s zastosowania fotografii, - odpowiada, kim jest fotografik, - wymienia tematy fotografii, - wskazuje [rodki wyrazu typowe dla fotografii, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo fotograficzne, - wykonuje fotografi wedBug wskazwek prowadzcego.- tBumaczy znaczenie terminw typowych dla fotografii, - charakteryzuje fotografi jako dziedzin sztuki, - omawia rodzaje fotografii i wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla fotografii i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele fotograficznym, - wyja[nia, czym s decydujcy moment i mocne punkty w fotografii oraz na czym polega reguBa trjpodziaBu, - wymienia zasady kompozycji fotografii i stosuje je podczas wykonywania wBasnych zdj, - omawia dzieBo fotograficzne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - wykonuje fotografi, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 I.3 I.4 I.6 II.2 II.6 III.58. Fotografia w sztuce nowoczesnej  dadaizm, surrealizm1- terminy: dadaizm, surrealizm - ramy czasowe dadaizmu isurrealizmu - cechy charakterystyczne dla poznanych nurtw, najwa|niejsze informacje - sztuka surrealizmu w muzeum - analiza przykBadowych dzieB dadaizmu i surrealizmu - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk- sytuuje dadaizm i surrealizm wczasie, - wymienia najwa|niejsze cechy poznanych kierunkw, - wskazuje przykBadowych twrcw reprezentujcych dadaizm i surrealizm oraz ich wybrane dzieBa, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo dadaizmu lub surrealizmu, - wykonuje fotokola| inspirowany twrczo[ci dadaistw i surrealistw  wedBug wskazwek prowadzcego.- podaje ramy czasowe ka|dego z poznanych nurtw, - omawia poznane kierunki, - rozpoznaje typowe cechy wytworw dadaizmu i surrealizmu oraz wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia przedstawicieli poszczeglnych nurtw i wskazuje ich dzieBa, - omawia dzieBa z poszczeglnych nurtw, uwzgldniajc ich tematyk i zastosowane w nich [rodki wyrazu, - analizuje przykBady nowych technik istrategii artystycznych typowych dla dadaizmu i surrealizmu, - wykonuje fotokola| inspirowany twrczo[ci dadaistw i surrealistw, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.6 III.5 III.6 III.79., 10. i 11. Film3- terminy: fabuBa, kadr, ujcie, scena, sekwencja, monta|, plan filmowy - film jako dziedzina sztuki - [rodki wyrazu w filmie - typy kompozycji kadru filmowego (plany filmowe) - analiza przykBadowego dzieBa filmowego - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk: nagranie filmu- tBumaczy, czym jest film, - wyja[nia znaczenie podstawowych terminw zwizanych z filmem, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla filmu, - odpowiada, czym jest plan filmowy, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo filmowe, - tworzy wypowiedz wizualn wwybranej technice plastycznej lub nagrywa krtki film  wedBug wskazwek prowadzcego.- wyja[nia znaczenie terminw typowych dla sztuki filmowej, - charakteryzuje film jako dziedzin sztuki, - omawia rozwj i przemiany filmu, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla filmu i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele filmowym, - rozpoznaje typy planw filmowych, - wskazuje zwizki kina zinnymi dziedzinami sztuki, - omawia dzieBo filmowe (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - tworzy wypowiedz wizualn w okre[lonej technice plastycznej lub nagrywa krtki film, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 II.1 II.4 II.5 II.6 III.2 III.512., 13. i 14. Asambla| i instalacja 3- terminy: przedmiot gotowy (ready made), przedmiot znaleziony, asambla|, instalacja, wideoinstalacja, pop-art, land art (sztuka ziemi) - zrdBa wspBczesnych form wypowiedzi artystycznej - asambla| i instalacja jako nowe formy sztuki - cechy charakterystyczne dla asambla|u i instalacji - [rodki wyrazu asambla|u i instalacji - zwizki asambla|u i instalacji ze wspBczesnymi nurtami sztuki - analiza przykBadowych asambla|y i instalacji - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- wyja[nia, czym s asambla|, instalacja, wideoinstalacja, - wymienia przykBady nietypowych materiaBw wykorzystywanych wsztuce najnowszej, - wylicza [rodki wyrazu typowe dla nowych form sztuki, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrany asambla| lub wskazan instalacj, - wykonuje prac przestrzenn wwybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego.- omawia rozwj form sztuki od ready made i przedmiotw znalezionych do asambla|y i instalacji, - wskazuje r|nice midzy asambla|em a instalacj, - charakteryzuje pop-art i land art, - podaje [rodki wyrazu typowe dla nowych form sztuki i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele, - wylicza r|nice miedzy asambla|ami a tradycyjnymi obrazami, - omawia asambla| i instalacj (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc tematyk tych dzieB i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - wykonuje prac przestrzenn w okre[lonej technice, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 II.1 II.2 II.3 II.4 II.6 II.7 III.4 III.5 III.6Podczas ustalania oceny z plastyki zwraca si uwag na wysiBek wkBadany przez ucznia w wywizywanie si z obowizkw wynikajcych ze specyfiki zaj. Oprcz wiedzy iumiejtno[ci rwnie wa|na jest pozytywna postawa wobec przedmiotu. SkBadaj si na ni: aktywne uczestnictwo w zajciach, przynoszenie na lekcje odpowiednich materiaBw i przyborw, przestrzeganie zasad BHP podczas posBugiwania si narzdziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na wiczenia plastyczne, a tak|e zachowywanie porzdku w swoim miejscu pracy  zarwno podczas zaj, jak i po ich zakoDczeniu. Nie bez znaczenia s te| dobre wyniki osigane w konkursach plastycznych, udziaB w szkolnych i pozaszkolnych uroczysto[ci ach (przygotowywanie oprawy plastycznej imprez), uczestnictwo w dodatkowych zajciach pozalekcyjnych, wykonywanie ponadobowizkowych prac plastycznych, przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacajcych proces lekcyjny na podstawie r|nych zrdeB. Najcz[ciej stosowane kryteria oceniania: zgodno[ pracy z tematem lekcji, poprawno[ wykorzystanych ukBadw kompozycyjnych, trafno[ doboru [rodkw artystycznego wyrazu, umiejtno[ posBugiwania si dan technik plastyczn, pomysBowo[ w doborze materiaBw i narzdzi, stosowanie niekonwencjonalnych, twrczych rozwizaD, oryginalno[ realizacji danego tematu oraz estetyka pracy (ostatnie kryterium nie dotyczy uczniw cierpicych na r|ne dysfunkcje). Ocen niedostateczn otrzymuje uczeD, ktry nie opanowaB wiadomo[ci i umiejtno[ci na ocen 2 niezbdnych do otrzymania promocji do klasy programowo wy|szej. II pBrocze 15., 16. i 17. Happening i performance3- terminy: happening, performance - zrdBa sztuki opartej na dziaBaniu - happening i performance jako nowe formy sztuki - cechy charakterystyczne happeningu i performance u - [rodki wyrazu happeningu i performance u - dzieBo sztuki jako proces iwydarzenie - rola odbiorcy jako wspBtwrcy sztuki - analiza przykBadowych happeningw i performance w - ekspresja przez sztuk  przygotowanie akcji artystycznej- wyja[nia, czym s happening iperformance, - podaje przykBady dziaBaD mo|liwych do zrealizowania wramach happeningu iperformance u, - omawia role artysty i odbiorcy whappeningu i performansie, - przedstawia, kim byB Tadeusz Kantor, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki akcji, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrany happening lub wskazany performance, - bierze udziaB w akcji artystycznej.- omawia rozwj sztuki od dziaBaD dadaistw i surrealistw do happeningw i performance w, - wskazuje r|nice midzy happeningiem a performance em - okre[la, czym sztuka akcji r|ni si od teatru, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki akcji i komentuje ich zastosowanie w wybranej realizacji, - wylicza r|nice midzy performance ami a tradycyjnymi rzezbami, - opowiada o twrczo[ci Tadeusza Kantora, - omawia happening i performance (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc tematyk tych dzieB i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - przygotowuje koncepcj akcji artystycznej i aktywnie uczestniczy w jej realizacji.I.1 II.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 II.7 III.4 III.518. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. I1- specyfika metody projektu - faza przygotowawcza - cele projektu - formy i strategie dziaBaD: teatr plastyczny, happening, warsztaty- bierze udziaB w opracowaniu koncepcji projektu oraz wrozplanowaniu kolejnych dziaBaD.- przedstawia wBasne pomysBy na projekt artystyczno-edukacyjny, - aktywnie uczestniczy wzdefiniowaniu celw projektu oraz opracowaniu jego formuBy, - wykazuje inicjatyw w planowaniu poszczeglnych dziaBaD.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.219., 20. i 21. Nowe media w sztuce3- terminy: medium, media tradycyjne i nowe media, multimedia, sztuka nowych mediw (multimedialna), interaktywno[, grafika komputerowa, grafika: rastrowa, wektorowa, dwuwymiarowa, trjwymiarowa, hipertekst, rzeczywisto[ wirtualna (VR) - zrdBa sztuki nowych mediw - rozwj nowych mediw - cechy dzieB sztuki nowych mediw - narzdzia i techniki sztuki nowych mediw - [rodki wyrazu sztuki multimedialnej - analiza przykBadowych realizacji z zakresu sztuki nowych mediw - ekspresja przez sztuk  tworzenie wypowiedzi artystycznej zwykorzystaniem nowych mediw- wyja[nia, czym s media, nowe media i multimedia, - wylicza gBwne rodzaje i przykBadowe cechy dzieB sztuki nowych mediw, - podaje wybrane narzdzia itechniki charakterystyczne dla sztuki nowych mediw, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla twrczo[ci multimedialnej, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki nowych mediw, - tworzy wypowiedz wizualn zwykorzystaniem technik cyfrowych  wedBug wskazwek prowadzcego. - przedstawia specyfik sztuki nowych mediw, - omawia rozwj i przemiany sztuki nowych mediw, - wyja[nia, czym s interaktywno[, hipertekst, rzeczywisto[ wirtualna, - charakteryzuje narzdzia i techniki typowe dla sztuki nowych mediw, - opowiada o roli odbiorcy w sztuce nowych mediw, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki multimedialnej i komentuje ich zastosowanie w wybranej realizacji, - wylicza r|nice midzy dzieBem sztuki nowych mediw a fotografi, - omawia dzieBo multimedialne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - tworzy wypowiedz wizualn zwykorzystaniem technik cyfrowych, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.2 II.4 II.6 III.5 III.7 III.822. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. II1- faza realizacyjna - role i zadania uczestnikw projektu - dziaBania promocyjne i dokumentacyjne - konsultacje- pracujc w zespole, przygotowuje projekt artystyczno-edukacyjny, - wykonuje zadania przydzielone mu w ramach projektu.- aktywnie uczestniczy worganizowaniu wydarzenia bdcego finaBem projektu, - przyjmuje rol lidera grupy, - podczas realizacji projektu wykazuje si wiadomo[ciami zdobytymi na lekcjach plastyki i innych zajciach oraz wiedz pozaszkoln.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.223., 24., 25. i 26. Analiza dawnych iwspBczesnych dzieB sztuki4- czynniki wpBywajce na odbir prac artystycznych - elementy skBadajce si na form dzieBa sztuki: technika wykonania imateriaB, faktura, ksztaBty, skala iproporcje, barwa, kompozycja, perspektywa, [wiatBocieD, plama barwna, linia - porwnanie sposobu zastosowania poszczeglnych [rodkw wyrazu w wybranych dzieBach - przykBadowe opisy dzieB sztuki - refleksje w kontakcie z dzieBami sztuki - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- podaje, od jakich czynnikw zale|y odbir prac artystycznych, - wyr|nia dyscypliny sztuk plastycznych z uwzgldnieniem podziaBu na dzieBa pBaskie iprzestrzenne, - wymienia poznane [rodki plastyczne i wykorzystuje ich nazwy w opisie dzieB, - przyporzdkowuje techniki imateriaBy do dziedzin sztuki, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki, - posBuguje si podstawowymi okre[leniami dotyczcymi formy prac artystycznych, - wykonuje prac w wybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego.- omawia czynniki wpBywajce na odbir prac artystycznych, - wyja[nia r|nice midzy dzieBami realistycznymi a dzieBami abstrakcyjnymi, - tBumaczy podziaB na sztuk dawn i sztuk wspBczesn, - wskazuje poznane [rodki plastyczne typowe dla poszczeglnych dziedzin sztuki  na wybranych przykBadach, - analizuje dzieBo sztuki (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela) z uwzgldnieniem wszystkich poznanych [rodkw wyrazu, - posBuguje si r|norodnymi okre[leniami dotyczcymi formy prac artystycznych, - analizujc dzieBa sztuki, stawia wBasne pytania i dzieli si subiektywnymi refleksjami, - wykonuje prac w okre[lonej technice plastycznej, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 I.3 I.4 I.5 I.6 II.2 II.3 II.6 III.4 III.5 III.627., 28. i 29. Tworzenie z natury3- terminy: szkic, plener, portret, martwa natura, pejza|, camera obscura, trompe-l oeil, vanitas, weduta - specyfika tworzenia z natury - cele tworzenia z natury - typy rejestracji natury: idealizacja, realizm, iluzja, przetworzenie, deformacja, karykatura, satyra - rodzaje martwej natury - rodzaje pejza|u - rodzaje portretu - analiza przykBadowych dzieB - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- tBumaczy, czym jest tworzenie znatury, - wyja[nia, czym s szkic i plener, - definiuje portret, martw natur i pejza|, - odpowiada, dlaczego arty[ci inspiruj si natur, - wymienia podstawowe typy rejestracji rzeczywisto[ci w sztuce, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki, - wykonuje martw natur, pejza| lub portret w wybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego. - przedstawia specyfik tworzenia z natury, - wymienia cele ukazywania rzeczywisto[ci w dzieBach sztuki, - opowiada o poszczeglnych typach rejestracji natury, - tBumaczy, czym s camera obscura i trompe-l oeil, - charakteryzuje odmiany martwej natury, pejza|u i portretu, - omawia dzieBo (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - wykonuje wedBug wBasnego pomysBu martw natur, pejza| i portret, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo. I.1 I.2 I.3 I.4 I.5 I.6 II.1 II.6 III.5 III.830. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. III1- faza podsumowujca - omwienie dziaBaD przeprowadzonych w ramach projektu artystyczno-edukacyjnego - ocena projektu- omawia zrealizowane etapy projektu i dziaBania przeprowadzone w ramach ka|dego z nich, - ocenia prac wBasn oraz grupy.- ocenia efekty przeprowadzonego dziaBania, - wyja[nia, na jakie potrzeby kulturowe odbiorcw odpowiedzieli organizatorzy przedsiwzicia.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.2B.Syrwka  PAGE 8 P R f h   0 4 J b d f ( * . 0 2 F H d f Ⱥ^J\OJQJCJ^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJ%CJmHsH5^JaJ\o(OJQJCJ5^JaJ\OJQJ(B*phCJmHsH^JaJo(OJQJ CJPJnHtH^JaJOJQJ"CJ mHsH5^JaJ o(OJQJ/ " D F b d z | ,.VX~LNnpVX&(02BD    $ ( 8 &!(!`"b"d">%@%J)CJ6^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ^J\OJQJ6^J\OJQJGJ)L)))))))))***(*,*T*X********+,+V+Z+++++++++,, ,",:,--. .B1D16677t7v7x7z7777799t<v<<<==@@(A*APARA B*phCJ5^JaJOJQJCJ6^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJCJ5^JaJ\OJQJGRATAVAlAxA|AAAAAAAAAAAAPBRBCC6F8FKKTKVKKKKKKKKKK$L(L8Lp@pJp{{mmmCJ5^JaJ\OJQJCJ6^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ(B*phCJmH sH 5^JaJOJQJ B*phCJ5^JaJOJQJ"CJmHsH5^JaJo(OJQJ"CJ mHsH5^JaJ o(OJQJCJmHsH^JaJo(OJQJCJmHsH^JaJo(OJQJ%JpppppqqZr\rss tttt t"t4t6t@tBttttttttttttu u4u6uPuVurutu^v`vdvfvhvwwxx{{{{`|b|}}}}FH"$~CJ6^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJnH tH ^JaJOJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJAڂ܂ނƒ*N̆Ά؆چ\^`b֊؊"ޑbdԔ֔ "8BFRVdhЕԕCJ6^JaJ\OJQJCJ^J aJOJ QJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJOJQJCJnH tH ^JaJOJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJ8ԕJLtv "Z\^`JL@B6VXhjrt|~£ģƣȣԣ jU"CJmHsH^JaJ\o(OJQJCJ^JaJOJQJCJnH tH ^JaJOJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJCJ6^JaJ\OJQJ-R h  2 4 d f * ?$If$a$d?$a$ d$a$ d$a$ d$a$ d$a$d$a$d$a$ * , . 0 ;,?$If$a$G$d?$If$a$G$d$$Ifr %06```` 2p244l44lf44/ / / / / / / 0 2 H f ?$If$a$G$d ?$If$a$d ?$If$a$d?$Ifd$a$d?$Ifd$a$d?$If$a$G$d %?$If$a$G$d$$Ifֈ %#06     <p<44l44lf44/ / / / / / /  ?$If$a$G$d ?$If$a$d?$If$a$G$d?$If$a$G$d ;// @$Ifd$a$$$Ifr %06     2p244l44lf44/ / / / / / /  (2 ?$IfdB$If ?$If$a$d24D% @$Ifd$a$$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / Dd"@%L)) ?$If ?$Ifd ?$If$a$d @$Ifd)))% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / )) .D167 ?$Ifd ?$If$a$d77v7% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / v7z79v<<=@*A ?$If ?$Ifd ?$If$a$d*A,ARA% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / RAVAC8FKVK ?$Ifd ?$If$a$dVKXKK% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / KK|OTRWW ?$Ifd ?$If$a$dWW%$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / WYn_bbcccdd $Ifd$a$V$$If6  p 44l44lf44/ / / / ?$Ifd$a$$1$$ $ d dXd\dgjo@p ?$Ifd ?$If$a$d A$IfdV$$If6  p 44l44lf44/ / / / @pBpp% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ppq\rstt"t6tBt?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d BtDtt% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ttxb|$ ?$Ifd ?$If$a$d܂% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ܂ƒΆچ?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d چ܆^# @$Ifd$$Ifֈ %#06) <p<44l44lf44/ / / / / / / ^b؊d֔ ?$Ifd ?$If$a$d֔ؔ% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / "Lv ?$Ifd ?$If$a$d\% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / \`LBXjt~ ?$If$a$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d %?$a$dd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ʣ̣ΣУңԣ֣?$a$dd==$a$70A .!"#$2P1h0p3P(20\(T\ICVKSOProductBuildVer!DC288E16924446519345A9F62CC79B371045-11.2.0.11388Root Entry FCompObjjOle 1TableSummaryInformation(WordDocument9DocumentSummaryInformation8ࡱ;   !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry   FMicrosoft Word-Dokument MSWordDocWord.Document.89qOh+'0HPh x Blanka BurskaNormal22@+S @@"?D@ Y0՜.+,D՜.+,M [ttNormal"d1$A$*$7$5$3$3B*OJQJCJmHsHPJ nH tH ^JaJ_HKHd"d NagBwek 2 & Fd&OJQJCJ$5PJnHtH^JaJ$\<<Default Paragraph FontDDTekst dymka ZnakOJ QJ CJ^J aJppTekst podstawowy 2 Znak1OJ QJ CJfHq PJnHtH^J aJ:!:Comment ReferenceCJaJB1BTekst komentarza ZnakCJaJHAHTemat komentarza ZnakCJ5aJ\&Q& Stopka Znak:a: NagBwek ZnakCJnH tH aJ,q, ListLabel 23^J ,, ListLabel 22^J ,, ListLabel 21^J 00 ListLabel 20PJ^J,, ListLabel 19^J ,, ListLabel 18^J ,, ListLabel 17^J 00 ListLabel 16PJ^J,, ListLabel 15^J ,, ListLabel 14^J ,, ListLabel 13^J ,!, ListLabel 12^J ,1, ListLabel 11^J ,A, ListLabel 10^J *Q* ListLabel 9^J *a* ListLabel 8^J *q* ListLabel 7^J ** ListLabel 6^J ** ListLabel 5^J ** ListLabel 4^J ** ListLabel 3^J ** ListLabel 2^J ** ListLabel 1^J TTNagBwek 2 Znak&OJQJCJ$5PJnHtH^JaJ$\::Tekst podstawowy Znak,X, Wyr|nienie6],,A14B*phCJ^JaJ,!,A13B*phCJ^JaJ@1@annotation referenceCJaJHRHNagBwek 4x$OJQJCJPJ^JaJ:BR: Tre[ tekstu5d "/Qb"Lista6^J>"r>Podpis 7xx $CJ6^JaJ]((Indeks8 $^JNN Balloon Text9dOJ QJ CJ^J aJ|| Body Text 23:d1$7$^ ]`-DM OJ QJ CJPJnHtH^J aJ:: Comment Text;dCJaJ88Comment Subject<5\: :Stopka=d p#,,GBwka > p#ZZ Normal (Web)?ddd OJQJCJPJnHtH^JaJ@@Pa9@d7$OJQJCJ^JaJBBPa10Ad7$OJQJCJ^JaJj"jPreformatted TextBd1$*$ OJQJCJPJnHtH^JaJ828Zawarto[ tabeliC $B1BBNagBwek tabeli D$a$ $5\HRHList ParagraphE^]`m$DDPa31FdA!B* ph OJQJPJnH tH ^Jr No Spacing(Gd$a$1$A$*$7$5$3$3OJQJCJPJnHtH^JaJB*mHsHKH_H9Default(Hd$a$1$A$*$7$5$3$9B*phOJQJCJPJnHtH^JaJmHsHKH_H9::Pa11IdOJQJCJaJ~~Revision(Jd$a$1$A$*$7$5$3$3B*OJQJCJmHsHKHPJnHtH^JaJ_H9>>annotation subjectK5\@@annotation textLdCJaJM  J)RAl_JpԕԣRSTUVWXY* 0 2D))7v7*ARAVKKWWd@ppBtt܂چ^֔\֣Z[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{ !_GoBackCMCM@MMPGTimes New Roman5Symbol3&ArialiLiberation SerifTimes New Roman?$Arial BlackGTimes New RomanGTimes New RomanGTimes New RomanGTimes New Roman[$Humanst521EU-NormalArial5SimSun5$Tahoma3$Arial?Courier New7CalibriAHumanst521EUS&Liberation SansArialGMicrosoft YaHei?Lucida Sans?$Lucida SansU$Arial Unicode MSArial=$LatoArialSTimesTimes New Roman=Minion ProAHumanst521EU5SimSunBhcg*' IMtt IMtt'00 Blanka Burska Blanka BurskaM 0֣Caolan80 9MRZ"8TD ba^ PLASTYKA Kl. 7 Wymagania edukacyjne na ocen [rdroczn i roczn I pBrocze Ocena [rdroczna jest okre[lana na podstawie realizacji wymagaD z I pBrocza, ocena roczna polega na podsumowaniu osigni edukacyjnych ucznia z zaj edukacyjnych na podstawie wymagaD z caBego roku szkolnego (IiII pBrocze). Podrcznik  Do dzieBa! Numer i temat lekcjiLiczba godzinTre[ci nauczaniaWymaganiaOdniesienia do podstawy programowejPodstawowe na ocen 2 - 3Ponadpodstawowe Na ocen 4 - 6UczeD:1. i 2. ABC sztuki 2- terminy: sztuka elitarna, sztuka popularna, sztuka ludowa, etnografia, etnologia, skansen, muzeum etnograficzne, [witek, pieta, etnodesign, sztuka nowoczesna, sztuka abstrakcyjna, sztuka wspBczesna, wspBczesne formy wypowiedzi artystycznej - rodzaje sztuki wyr|niane ze wzgldu na twrcw, odbiorcw oraz form i tre[ dzieB - przemiany w sztuce i jej ewolucja wynikajce z przemian cywilizacyjnych, kulturowych, historycznych - epoki w sztuce - nowe zjawiska i formy dzieB w sztuce pocztku XX w. - specyfika sztuki wspBczesnej i reprezentujcych j dzieB - porwnanie dzieB sztuki dawnej i sztuki wspBczesnej - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk- tBumaczy, czym s sztuka elitarna, sztuka popularna i sztuka ludowa, - wskazuje gBwne r|nice midzy sztuk elitarn, sztuk popularn isztuk ludow, - wyja[nia, czym jest skansen, - podaje przykBady sztuki ludowej, - wymienia epoki w historii sztuki, - wylicza nowe zjawiska w sztuce pocztku XX w., - okre[la, czym jest abstrakcja, - krtko charakteryzuje sztuk wspBczesn, - wykonuje w wybranej technice plastycznej prac inspirowan sztuk elitarn, popularn albo ludow bdz zjawiskami ze sztuki wspBczesnej  wedBug wskazwek prowadzcego, - bierze udziaB w przygotowaniu portfolio dotyczcego wybranego obiektu z najbli|szej okolicy lub reporta|u na temat swojej maBej ojczyzny.- charakteryzuje sztuk elitarn, sztuk popularn i sztuk ludow, - tBumaczy, czym zajmuj si etnografia i etnologia, - wyja[nia, czym jest etnodesign, i podaje przykBady inspiracji twrczo[ci ludow w sztuce wspBczesnej i w swoim otoczeniu, - podaje najwa|niejsze cechy twrczo[ci z kolejnych epok w historii sztuki, - omawia gBwne etapy ewolucji sztuki na przeBomie XIX i XX w., - charakteryzuje sztuk abstrakcyjn, - przedstawia specyfik sztuki wspBczesnej, - opowiada, jak zmieniaBy si dzieBa sztuki w cigu wiekw  co odr|nia wspBczesne dzieBa od dzieB dawnych, - wykonuje w okre[lonej technice plastycznej prac inspirowan sztuk elitarn, popularn albo ludow bdz zjawiskami sztuki wspBczesnej, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo, - aktywnie uczestniczy w przygotowaniu portfolio dotyczcego wybranego obiektu znajbli|szej okolicy lub reporta|u na temat swojej maBej ojczyzny.I.1 I.6 II.1 II.4 II.6 III.1 III.2 III.3 III.4 III.5 III.63. i 4. Sztuka nowoczesna  fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm2- terminy: fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, formizm - ramy czasowe nurtw sztuki nowoczesnej - prdy sztuki nowoczesnej  cechy charakterystyczne, najwa|niejsze informacje - muzea prezentujce dzieBa sztuki nowoczesnej - analiza przykBadowych dzieB zaliczanych do poznanych nurtw - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk - sytuuje nurty sztuki nowoczesnej w czasie, - wymienia najwa|niejsze cechy poznanych kierunkw, - wskazuje przykBadowych twrcw reprezentujcych prdy nowoczesne oraz ich dzieBa, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo reprezentujce jeden zpoznanych nurtw, - wykonuje prac inspirowan twrczo[ci fowistw lub kubistw  wedBug wskazwek prowadzcego.- okre[la ramy czasowe ka|dego z nurtw sztuki nowoczesnej, - omawia poznane kierunki sztuki, - rozpoznaje typowe wytwory zposzczeglnych nurtw sztuki nowoczesnej i wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia przedstawicieli poszczeglnych nurtw sztuki i ich dzieBa, - omawia dzieBa poszczeglnych nurtw, uwzgldniajc ich tematyk i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - wyja[nia, kim byli formi[ci, - wykonuje prace inspirowane twrczo[ci fowistw i kubistw, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.6 III.4 III.5 III.6 III.75., 6. i 7. Fotografia3- terminy: fotomonta|, fotokola|, fotogram, fotografia analogowa i fotografia cyfrowa, fotografia amatorska i fotografia profesjonalna, fotografik, fotografia artystyczna ifotografia u|ytkowa, fotografia reporta|owa, kadr, gBbia ostro[ci, decydujcy moment, reguBa trjpodziaBu, mocne punkty w fotografii - fotografia jako dziedzina sztuki - rodzaje i tematy fotografii - [rodki wyrazu fotografii - zasady kompozycji w fotografii - analiza przykBadowego dzieBa fotograficznego - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk: wykonanie fotografii- tBumaczy, czym jest fotografia, - wyja[nia znaczenie podstawowych terminw zwizanych z fotografi, - wylicza rodzaje fotografii, - podaje, jakie s zastosowania fotografii, - odpowiada, kim jest fotografik, - wymienia tematy fotografii, - wskazuje [rodki wyrazu typowe dla fotografii, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo fotograficzne, - wykonuje fotografi wedBug wskazwek prowadzcego.- tBumaczy znaczenie terminw typowych dla fotografii, - charakteryzuje fotografi jako dziedzin sztuki, - omawia rodzaje fotografii i wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla fotografii i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele fotograficznym, - wyja[nia, czym s decydujcy moment i mocne punkty w fotografii oraz na czym polega reguBa trjpodziaBu, - wymienia zasady kompozycji fotografii i stosuje je podczas wykonywania wBasnych zdj, - omawia dzieBo fotograficzne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - wykonuje fotografi, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 I.3 I.4 I.6 II.2 II.6 III.58. Fotografia w sztuce nowoczesnej  dadaizm, surrealizm1- terminy: dadaizm, surrealizm - ramy czasowe dadaizmu isurrealizmu - cechy charakterystyczne dla poznanych nurtw, najwa|niejsze informacje - sztuka surrealizmu w muzeum - analiza przykBadowych dzieB dadaizmu i surrealizmu - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk- sytuuje dadaizm i surrealizm wczasie, - wymienia najwa|niejsze cechy poznanych kierunkw, - wskazuje przykBadowych twrcw reprezentujcych dadaizm i surrealizm oraz ich wybrane dzieBa, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo dadaizmu lub surrealizmu, - wykonuje fotokola| inspirowany twrczo[ci dadaistw i surrealistw  wedBug wskazwek prowadzcego.- podaje ramy czasowe ka|dego z poznanych nurtw, - omawia poznane kierunki, - rozpoznaje typowe cechy wytworw dadaizmu i surrealizmu oraz wskazuje midzy nimi r|nice, - wymienia przedstawicieli poszczeglnych nurtw i wskazuje ich dzieBa, - omawia dzieBa z poszczeglnych nurtw, uwzgldniajc ich tematyk i zastosowane w nich [rodki wyrazu, - analizuje przykBady nowych technik istrategii artystycznych typowych dla dadaizmu i surrealizmu, - wykonuje fotokola| inspirowany twrczo[ci dadaistw i surrealistw, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.6 III.5 III.6 III.79., 10. i 11. Film3- terminy: fabuBa, kadr, ujcie, scena, sekwencja, monta|, plan filmowy - film jako dziedzina sztuki - [rodki wyrazu w filmie - typy kompozycji kadru filmowego (plany filmowe) - analiza przykBadowego dzieBa filmowego - dziaBanie plastyczne  ekspresja przez sztuk: nagranie filmu- tBumaczy, czym jest film, - wyja[nia znaczenie podstawowych terminw zwizanych z filmem, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla filmu, - odpowiada, czym jest plan filmowy, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo filmowe, - tworzy wypowiedz wizualn wwybranej technice plastycznej lub nagrywa krtki film  wedBug wskazwek prowadzcego.- wyja[nia znaczenie terminw typowych dla sztuki filmowej, - charakteryzuje film jako dziedzin sztuki, - omawia rozwj i przemiany filmu, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla filmu i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele filmowym, - rozpoznaje typy planw filmowych, - wskazuje zwizki kina zinnymi dziedzinami sztuki, - omawia dzieBo filmowe (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - tworzy wypowiedz wizualn w okre[lonej technice plastycznej lub nagrywa krtki film, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 II.1 II.4 II.5 II.6 III.2 III.512., 13. i 14. Asambla| i instalacja 3- terminy: przedmiot gotowy (ready made), przedmiot znaleziony, asambla|, instalacja, wideoinstalacja, pop-art, land art (sztuka ziemi) - zrdBa wspBczesnych form wypowiedzi artystycznej - asambla| i instalacja jako nowe formy sztuki - cechy charakterystyczne dla asambla|u i instalacji - [rodki wyrazu asambla|u i instalacji - zwizki asambla|u i instalacji ze wspBczesnymi nurtami sztuki - analiza przykBadowych asambla|y i instalacji - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- wyja[nia, czym s asambla|, instalacja, wideoinstalacja, - wymienia przykBady nietypowych materiaBw wykorzystywanych wsztuce najnowszej, - wylicza [rodki wyrazu typowe dla nowych form sztuki, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrany asambla| lub wskazan instalacj, - wykonuje prac przestrzenn wwybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego.- omawia rozwj form sztuki od ready made i przedmiotw znalezionych do asambla|y i instalacji, - wskazuje r|nice midzy asambla|em a instalacj, - charakteryzuje pop-art i land art, - podaje [rodki wyrazu typowe dla nowych form sztuki i komentuje ich zastosowanie w wybranym dziele, - wylicza r|nice miedzy asambla|ami a tradycyjnymi obrazami, - omawia asambla| i instalacj (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc tematyk tych dzieB i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - wykonuje prac przestrzenn w okre[lonej technice, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 II.1 II.2 II.3 II.4 II.6 II.7 III.4 III.5 III.6Podczas ustalania oceny z plastyki zwraca si uwag na wysiBek wkBadany przez ucznia w wywizywanie si z obowizkw wynikajcych ze specyfiki zaj. Oprcz wiedzy iumiejtno[ci rwnie wa|na jest pozytywna postawa wobec przedmiotu. SkBadaj si na ni: aktywne uczestnictwo w zajciach, przynoszenie na lekcje odpowiednich materiaBw i przyborw, przestrzeganie zasad BHP podczas posBugiwania si narzdziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na wiczenia plastyczne, a tak|e zachowywanie porzdku w swoim miejscu pracy  zarwno podczas zaj, jak i po ich zakoDczeniu. Nie bez znaczenia s te| dobre wyniki osigane w konkursach plastycznych, udziaB w szkolnych i pozaszkolnych uroczysto[ci ach (przygotowywanie oprawy plastycznej imprez), uczestnictwo w dodatkowych zajciach pozalekcyjnych, wykonywanie ponadobowizkowych prac plastycznych, przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacajcych proces lekcyjny na podstawie r|nych zrdeB. Najcz[ciej stosowane kryteria oceniania: zgodno[ pracy z tematem lekcji, poprawno[ wykorzystanych ukBadw kompozycyjnych, trafno[ doboru [rodkw artystycznego wyrazu, umiejtno[ posBugiwania si dan technik plastyczn, pomysBowo[ w doborze materiaBw i narzdzi, stosowanie niekonwencjonalnych, twrczych rozwizaD, oryginalno[ realizacji danego tematu oraz estetyka pracy (ostatnie kryterium nie dotyczy uczniw cierpicych na r|ne dysfunkcje). Ocen niedostateczn otrzymuje uczeD, ktry nie opanowaB wiadomo[ci i umiejtno[ci na ocen 2 niezbdnych do otrzymania promocji do klasy programowo wy|szej. II pBrocze 15., 16. i 17. Happening i performance3- terminy: happening, performance - zrdBa sztuki opartej na dziaBaniu - happening i performance jako nowe formy sztuki - cechy charakterystyczne happeningu i performance u - [rodki wyrazu happeningu i performance u - dzieBo sztuki jako proces iwydarzenie - rola odbiorcy jako wspBtwrcy sztuki - analiza przykBadowych happeningw i performance w - ekspresja przez sztuk  przygotowanie akcji artystycznej- wyja[nia, czym s happening iperformance, - podaje przykBady dziaBaD mo|liwych do zrealizowania wramach happeningu iperformance u, - omawia role artysty i odbiorcy whappeningu i performansie, - przedstawia, kim byB Tadeusz Kantor, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki akcji, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrany happening lub wskazany performance, - bierze udziaB w akcji artystycznej.- omawia rozwj sztuki od dziaBaD dadaistw i surrealistw do happeningw i performance w, - wskazuje r|nice midzy happeningiem a performance em - okre[la, czym sztuka akcji r|ni si od teatru, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki akcji i komentuje ich zastosowanie w wybranej realizacji, - wylicza r|nice midzy performance ami a tradycyjnymi rzezbami, - opowiada o twrczo[ci Tadeusza Kantora, - omawia happening i performance (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc tematyk tych dzieB i charakterystyczne dla nich [rodki wyrazu, - przygotowuje koncepcj akcji artystycznej i aktywnie uczestniczy w jej realizacji.I.1 II.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 II.7 III.4 III.518. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. I1- specyfika metody projektu - faza przygotowawcza - cele projektu - formy i strategie dziaBaD: teatr plastyczny, happening, warsztaty- bierze udziaB w opracowaniu koncepcji projektu oraz wrozplanowaniu kolejnych dziaBaD.- przedstawia wBasne pomysBy na projekt artystyczno-edukacyjny, - aktywnie uczestniczy wzdefiniowaniu celw projektu oraz opracowaniu jego formuBy, - wykazuje inicjatyw w planowaniu poszczeglnych dziaBaD.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.219., 20. i 21. Nowe media w sztuce3- terminy: medium, media tradycyjne i nowe media, multimedia, sztuka nowych mediw (multimedialna), interaktywno[, grafika komputerowa, grafika: rastrowa, wektorowa, dwuwymiarowa, trjwymiarowa, hipertekst, rzeczywisto[ wirtualna (VR) - zrdBa sztuki nowych mediw - rozwj nowych mediw - cechy dzieB sztuki nowych mediw - narzdzia i techniki sztuki nowych mediw - [rodki wyrazu sztuki multimedialnej - analiza przykBadowych realizacji z zakresu sztuki nowych mediw - ekspresja przez sztuk  tworzenie wypowiedzi artystycznej zwykorzystaniem nowych mediw- wyja[nia, czym s media, nowe media i multimedia, - wylicza gBwne rodzaje i przykBadowe cechy dzieB sztuki nowych mediw, - podaje wybrane narzdzia itechniki charakterystyczne dla sztuki nowych mediw, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla twrczo[ci multimedialnej, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki nowych mediw, - tworzy wypowiedz wizualn zwykorzystaniem technik cyfrowych  wedBug wskazwek prowadzcego. - przedstawia specyfik sztuki nowych mediw, - omawia rozwj i przemiany sztuki nowych mediw, - wyja[nia, czym s interaktywno[, hipertekst, rzeczywisto[ wirtualna, - charakteryzuje narzdzia i techniki typowe dla sztuki nowych mediw, - opowiada o roli odbiorcy w sztuce nowych mediw, - wymienia [rodki wyrazu typowe dla sztuki multimedialnej i komentuje ich zastosowanie w wybranej realizacji, - wylicza r|nice midzy dzieBem sztuki nowych mediw a fotografi, - omawia dzieBo multimedialne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - tworzy wypowiedz wizualn zwykorzystaniem technik cyfrowych, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo.I.1 I.6 II.1 II.2 II.4 II.6 III.5 III.7 III.822. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. II1- faza realizacyjna - role i zadania uczestnikw projektu - dziaBania promocyjne i dokumentacyjne - konsultacje- pracujc w zespole, przygotowuje projekt artystyczno-edukacyjny, - wykonuje zadania przydzielone mu w ramach projektu.- aktywnie uczestniczy worganizowaniu wydarzenia bdcego finaBem projektu, - przyjmuje rol lidera grupy, - podczas realizacji projektu wykazuje si wiadomo[ciami zdobytymi na lekcjach plastyki i innych zajciach oraz wiedz pozaszkoln.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.223., 24., 25. i 26. Analiza dawnych iwspBczesnych dzieB sztuki4- czynniki wpBywajce na odbir prac artystycznych - elementy skBadajce si na form dzieBa sztuki: technika wykonania imateriaB, faktura, ksztaBty, skala iproporcje, barwa, kompozycja, perspektywa, [wiatBocieD, plama barwna, linia - porwnanie sposobu zastosowania poszczeglnych [rodkw wyrazu w wybranych dzieBach - przykBadowe opisy dzieB sztuki - refleksje w kontakcie z dzieBami sztuki - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- podaje, od jakich czynnikw zale|y odbir prac artystycznych, - wyr|nia dyscypliny sztuk plastycznych z uwzgldnieniem podziaBu na dzieBa pBaskie iprzestrzenne, - wymienia poznane [rodki plastyczne i wykorzystuje ich nazwy w opisie dzieB, - przyporzdkowuje techniki imateriaBy do dziedzin sztuki, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki, - posBuguje si podstawowymi okre[leniami dotyczcymi formy prac artystycznych, - wykonuje prac w wybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego.- omawia czynniki wpBywajce na odbir prac artystycznych, - wyja[nia r|nice midzy dzieBami realistycznymi a dzieBami abstrakcyjnymi, - tBumaczy podziaB na sztuk dawn i sztuk wspBczesn, - wskazuje poznane [rodki plastyczne typowe dla poszczeglnych dziedzin sztuki  na wybranych przykBadach, - analizuje dzieBo sztuki (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela) z uwzgldnieniem wszystkich poznanych [rodkw wyrazu, - posBuguje si r|norodnymi okre[leniami dotyczcymi formy prac artystycznych, - analizujc dzieBa sztuki, stawia wBasne pytania i dzieli si subiektywnymi refleksjami, - wykonuje prac w okre[lonej technice plastycznej, interpretujc zadanie samodzielnie i twrczo.I.1 I.2 I.3 I.4 I.5 I.6 II.2 II.3 II.6 III.4 III.5 III.627., 28. i 29. Tworzenie z natury3- terminy: szkic, plener, portret, martwa natura, pejza|, camera obscura, trompe-l oeil, vanitas, weduta - specyfika tworzenia z natury - cele tworzenia z natury - typy rejestracji natury: idealizacja, realizm, iluzja, przetworzenie, deformacja, karykatura, satyra - rodzaje martwej natury - rodzaje pejza|u - rodzaje portretu - analiza przykBadowych dzieB - dziaBania plastyczne  ekspresja przez sztuk- tBumaczy, czym jest tworzenie znatury, - wyja[nia, czym s szkic i plener, - definiuje portret, martw natur i pejza|, - odpowiada, dlaczego arty[ci inspiruj si natur, - wymienia podstawowe typy rejestracji rzeczywisto[ci w sztuce, - z pomoc nauczyciela opisuje wybrane dzieBo sztuki, - wykonuje martw natur, pejza| lub portret w wybranej technice plastycznej  wedBug wskazwek prowadzcego. - przedstawia specyfik tworzenia z natury, - wymienia cele ukazywania rzeczywisto[ci w dzieBach sztuki, - opowiada o poszczeglnych typach rejestracji natury, - tBumaczy, czym s camera obscura i trompe-l oeil, - charakteryzuje odmiany martwej natury, pejza|u i portretu, - omawia dzieBo (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), uwzgldniajc jego tematyk i charakterystyczne dla niego [rodki wyrazu, - wykonuje wedBug wBasnego pomysBu martw natur, pejza| i portret, interpretujc zadanie samodzielnie itwrczo. I.1 I.2 I.3 I.4 I.5 I.6 II.1 II.6 III.5 III.830. Projekt artystyczno- -edukacyjny, cz. III1- faza podsumowujca - omwienie dziaBaD przeprowadzonych w ramach projektu artystyczno-edukacyjnego - ocena projektu- omawia zrealizowane etapy projektu i dziaBania przeprowadzone w ramach ka|dego z nich, - ocenia prac wBasn oraz grupy.- ocenia efekty przeprowadzonego dziaBania, - wyja[nia, na jakie potrzeby kulturowe odbiorcw odpowiedzieli organizatorzy przedsiwzicia.I.1 II.2 II.3 II.4 II.5 II.6 III.2B.Syrwka  PAGE 8 P R f h   0 4 J b d f ( * . 0 2 F H d f Ⱥ^J\OJQJCJ^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJ%CJmHsH5^JaJ\o(OJQJCJ5^JaJ\OJQJ(B*phCJmHsH^JaJo(OJQJ CJPJnHtH^JaJOJQJ"CJ mHsH5^JaJ o(OJQJ/ " D F b d z | ,.VX~LNnpVX&(02BD    $ ( 8 &!(!`"b"d">%@%J)CJ6^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ^J\OJQJ6^J\OJQJGJ)L)))))))))***(*,*T*X********+,+V+Z+++++++++,, ,",:,--. .B1D16677t7v7x7z7777799t<v<<<==@@(A*APARA B*phCJ5^JaJOJQJCJ6^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJCJ5^JaJ\OJQJGRATAVAlAxA|AAAAAAAAAAAAPBRBCC6F8FKKTKVKKKKKKKKKK$L(L8Lp@pJp{{mmmCJ5^JaJ\OJQJCJ6^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJ(B*phCJmH sH 5^JaJOJQJ B*phCJ5^JaJOJQJ"CJmHsH5^JaJo(OJQJ"CJ mHsH5^JaJ o(OJQJCJmHsH^JaJo(OJQJCJmHsH^JaJo(OJQJ%JpppppqqZr\rss tttt t"t4t6t@tBttttttttttttu u4u6uPuVurutu^v`vdvfvhvwwxx{{{{`|b|}}}}FH"$~CJ6^JaJ\OJQJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJnH tH ^JaJOJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJAڂ܂ނƒ*N̆Ά؆چ\^`b֊؊"ޑbdԔ֔ "8BFRVdhЕԕCJ6^JaJ\OJQJCJ^J aJOJ QJ B*phCJ5^JaJOJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJOJQJCJnH tH ^JaJOJQJCJ^JaJ\OJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJ8ԕJLtv "Z\^`JL@B6VXhjrt|~£ģƣȣԣ jU"CJmHsH^JaJ\o(OJQJCJ^JaJOJQJCJnH tH ^JaJOJQJ#B*phCJ5^JaJ\OJQJCJ5^JaJ\OJQJCJ^JaJ\OJQJCJ6^JaJ\OJQJ-R h  2 4 d f * ?$If$a$d?$a$ d$a$ d$a$ d$a$ d$a$d$a$d$a$ * , . 0 ;,?$If$a$G$d?$If$a$G$d$$Ifr %06```` 2p244l44lf44/ / / / / / / 0 2 H f ?$If$a$G$d ?$If$a$d ?$If$a$d?$Ifd$a$d?$Ifd$a$d?$If$a$G$d %?$If$a$G$d$$Ifֈ %#06     <p<44l44lf44/ / / / / / /  ?$If$a$G$d ?$If$a$d?$If$a$G$d?$If$a$G$d ;// @$Ifd$a$$$Ifr %06     2p244l44lf44/ / / / / / /  (2 ?$IfdB$If ?$If$a$d24D% @$Ifd$a$$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / Dd"@%L)) ?$If ?$Ifd ?$If$a$d @$Ifd)))% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / )) .D167 ?$Ifd ?$If$a$d77v7% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / v7z79v<<=@*A ?$If ?$Ifd ?$If$a$d*A,ARA% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / RAVAC8FKVK ?$Ifd ?$If$a$dVKXKK% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / KK|OTRWW ?$Ifd ?$If$a$dWW%$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / WYn_bbcccdd $Ifd$a$V$$If6  p 44l44lf44/ / / / ?$Ifd$a$$1$$ $ d dXd\dgjo@p ?$Ifd ?$If$a$d A$IfdV$$If6  p 44l44lf44/ / / / @pBpp% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ppq\rstt"t6tBt?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d BtDtt% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ttxb|$ ?$Ifd ?$If$a$d܂% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ܂ƒΆچ?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d چ܆^# @$Ifd$$Ifֈ %#06) <p<44l44lf44/ / / / / / / ^b؊d֔ ?$Ifd ?$If$a$d֔ؔ% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / "Lv ?$Ifd ?$If$a$d\% A$Ifd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / \`LBXjt~ ?$If$a$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$?$If$a$m$ ?$Ifd ?$If$a$d %?$a$dd$$Ifֈ %#06 <p<44l44lf44/ / / / / / / ʣ̣ΣУңԣ֣?$a$dd==$a$70A .!"#$2P1h0p3P(20\(T\ICVKSOProductBuildVer!DC288E16924446519345A9F62CC79B371045-11.2.0.11388Root Entry FCompObjjOle 1TableSummaryInformation(WordDocument9DocumentSummaryInformation8